Thursday, February 24, 2011

Perubahan_Change_التغييرات_변경


Assalamualaikum w.b.t


It seems quite long time I haven't update my blog. I'm sorry because been busy with my
pilot driving license. (actually x la sebok mna pun)
OK. Its time now to sit back and relax. Read what I'm going to write about.

Topik kali ni PERUBAHAN ataupun CHANGE. Manusia mmg x bley lari dari kesilapan, tapi kita boleh berusaha sedaya upaya untuk lari dari kesilapan yang kita lakukan (dgn sengaja or x sengaja). My goal to write this topic because aku nk buat perubahan terhadap diri aku yang telah mencapai usia 18 tahun ni (bukan budak2 lagi dah noh…) 
Banyak dosa yg kita lakukan tanpa kita sedari. Contohnya duk mengumpat kawan2, mencarut, tgk benda2 yg x elok, macam2 lagi la..kalau nk tulis suma sampai esok pun x abeh. Knp kita x sedar yg kita sedang melakukan maksiat setiap hari tanpa ada rasa bersalah @ berdosa ?? We must think about it deeply. Malaikat Munkar dan Nakir duk catat apa yg kita buat setiap hari 24/7..bpa byk pahala kita dapat dalam sehari?? Bpa byk dosa kita buat dalam sehari?? Maybe our sins are taking over our good deeds..WAKE UP!!!! The end of the world is getting near ! Perang sana sini, earthquakes, banjir, kebakaran, tunjuk perasaan, macam2 lagi..Nauzubillah..Semua ni Allah nak bgtau kat kita bahawa dunia ni hamper sampai ke penghujungnya. Aku ad abaca satu hadis ni, dlm hadis tu bgtau semasa Nabi Muhammad S.A.W naik ke langit, baginda dah nampak Malaikat Izrafil dah letak sangka-kala dekat mulut dia dah.Duk tgu perintah daripada Allah sja nk tiup. Nabi Muhammad berasa amat risau dgn nasib umatnya sekarang..



So you guys, sedarlah and make a change. Its not too late to turn over a new leaf. Dari selangkah ke selangkah ia membawa seribu perubahan dan pembaharuan.
Tanpa sedar setahun demi setahun kita tinggalkan. begitu banyak amalan dan perbuatan yang d laksanakan. umur semakin tinggi. dunia semakin mengakhiri.
doaku unntuk tahun ini, agar terus dikuatkan hati dan semangat dalam menempuh ujian dan dugaan yang tak pernah berhenti datang. bersyukur dan berharap diri dan hati terus di uji. supaya aku tidak lupa dan leka dengan kemewahan dan kesenangan dunia.



-words from heart mind and soul-



No comments:

Post a Comment